lördag 1 december 2012

ögon- och vernissagegodis


gör eget ögongodis


Idag har vi haft vernissage på Kulturmejeriet. Eftersom titeln på utställningen är "Illuminare" med underrubrik  - "Var inte så säker att dina ögon ser vad mina ser" citat August Strindberg ville vi, jag och Helena S-L, ha ögongodis som tilltugg. Det fanns inget godis att köpa som såg ut som ögonglober - så då gjorde vi egna...

Så här gjorde jag dessa delikata "bollar":

Grunden är vanliga chokladbollar med receptet från havregrynspaketet (förutom att jag tog mer kakao, mer vaniljsocker och mycket starkt kaffe...). Smälte vit choklad och doppade mina bollar i.


gör eget ögongodis
smält vit choklad
 


gör eget ögongodis
Trasiga bitar gick direkt i munnen...




gör eget ögongodis

Direkt efter att jag doppad dem i chokladen stoppade jag dit
en godis som iris.






 
gör eget ögongodis
 
Lite smält, mörk choklad doppad och målad med en grillpinne blev pupiller. Röd karamellfärg målad med tunn pensel blev blodådrorna.


 
 
gör eget ögongodis
 
Färdiga ögonglober att ta med till vernissagen. Behöver jag säga att alla gick åt...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar