torsdag 22 november 2012

recept på vit tennglasyr

skål med vit tennglasyr, recept i texten

Jag har i ett tidare inlägg nämnt att bland de roligste stadierna i keramiktillverkning är det läderhårda stadiet. Mycket för att då finns visionen om hur det ska bli kvar. Det svåraste stadiet tycker jag är själva glaseringen.

Jag upplevde det som rätt svårt att vara ny som keramiker och börja blanda sina glasyrer själv. Visst, det finns böcker att titta i, och det gjorde jag också. Men det ville ändå inte bli riktigt som jag ville. Köpeglasyrer fungerar ju såklart, men jag ville ha en "egen" glasyr. Blanda själv. Ofta märkte jag att mer erfarna keramiker ogärna delade med sig av sina recept (de flesta är väldigt hemliga...).

Därför blir jag så extra glad de gånger jag träffar någon som glatt berättar hur de gör, eller när någon till och med delar sitt recept. En sådan sida jag hittat är keramik i fokus. Där hittade jag den vita tennglasyren jag nu använder mest. På bilden har jag brännt den på en skål, här fylld med färska hallon.

Här är glasyr-receptet, just från keramikifokus. Stort TACK till dig Ingvar!

Här några tennvita blanka.
Först en från Ingvar:
  • 50 natronfältspat
  • 20 kvarts
  • 12 zinkoxid
  • 15 krita
  • 3 kaolin
  • 10% tennoxid
Enligt poja: "Blir alltid bra, både tunnare och tjockare (inte för tjock förstås, då kryper den)"

Jag har provat bränna den i från 1230-1280 grader C och den har blivit bra i alla bränningar.
Blir så GLAD!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar